Technology is our friend: March 2010
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March 31, 2010

Why Android is the game changer

It’s only a few days until the iPad hits the shelves, and as we know from suppliers, they are prepared to deliver 8-10 million units in 2010 alone. Everyone rants about if and how the iPad may be a game changer. It will be a beautiful device, and seeing what magazines could do there (check the Wired Demo) is definately exciting. But changing "the game"? No. The game is already there, it is old, it is learnt, and the iPad just widens its scope, but it changes nothing. Not for the magazine and newspaper industry (impressively shown by TBI Research), not for movies, TV shows or games – at least not on the long term. The iPad is merely just another mosaic stone to Apple’s already established media ecosystem. The mechanics of this system, the way it works, are already there and will not be influenced by the iPad. But the Apple system will either change significantly – or destroyed. Let’s have a closer look:
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March 27, 2010

Ist das "mobile web" in der Yahoo-Phase?

AdMob ist ein wahrscheinlich bald zum Google-Imperium gehörendes (Ex-)Start-Up im Bereich des mobilen Advertisings. Deren CEO, Omar Hamoui (hoffentlich darf der Kerl unbehelligt durch die USA fliegen), hat einen extrem interessanten Gedanken abgesondert:
Er sieht das mobile Internet in seiner "Yahoo-Phase".
Was ist die Yahoo-Phase? Zeitreise in das Jahr 1998. Zu diesem Zeitpunkt war Yahoo meine Startseite, und ich gebe zu, ich konnte mir kaum vorstellen, dass irgendetwas diese Seite hätte ablösen können.Yahoo war primär eine Suchmaschine mit einem zentral platzierten Suchfenster, und rund um das Logo sowie unter dem Suchfenster wurden noch ein paar Services wie Anzeigen, E-Mail, Aktienkurse oder News angeboten. Yahoo tat aber darüber hinaus noch etwas, das zu seiner Zeit überaus logisch war: Es katalogisierte, rubrizierte und ordnete diese unübersichtliche Welt von bereits damals Abermillionen von Webseiten.
Ich habe nicht ergoogeln können, wie viele User damals über den Katalog und wie viele über die vollkommen freie Textsuche ihre Inhalte fanden...
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March 25, 2010

Nice one: flavors.me

This is how i like my start-up web service: useful, slick, smart, easy to use, simple business model.
flavors.me just summarizes and integrates all your activities in the social web, added to your name and a description of your business or activities. So that's how a virtual business card should look like.
Mine is flavors.me/epapa100

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March 23, 2010

March 22, 2010

Warum ich das ipad auch meinen Eltern nicht schenke

Als das ipad angekündigt wurde, waren wir alle aufgeregt. Einige vielleicht ein wenig übertrieben, denn ähnlich wie bei einer WM-Gruppenauslosung Monate vor dem Turnier gibt es eigentlich keinen Grund, alles unbedingt in Echtzeit erfahren zu müssen (selbst SpiegelOnline bot einen Live Ticker an), aber die Hoffnung und Vorfreude auf ein tolles neues Gerät ließ uns eben keine Wahl.
Dann wurde das Gerät vorgestellt, und es wurde zwar deutlich, dass es gegenüber dem üblichen Stein durchaus Vorteile hat, aber nicht unbedingt der Bahnbrecher werden würde, den wir uns alle erhofft hatten (das Bild gibt's hier).
Schnell war klar, dass das Gerät wohl weniger etwas für Hardcore-Geeks als eher deren Eltern und Großeltern sein würde, und ich selbst dachte auch darüber nach, meinen Eltern, denen selbst die Handhabung einer Maus schwer fällt, das Gerät zu kaufen. Mittlerweile habe ich den Gedanken aber auch wieder verworfen. Immerhin habe ich durch das ipad überhaupt die Inspiration gehabt, dass es für meine Elterngeneration ein Tablet sein muss, und das ipad wird schönen, leistungsstarken Tablets anderer Marken und Systeme den Weg ebnen. So sehr beim ipad (und iphone...) die Auslegung auf Apps aber gerade für die Menschen, die nicht früher noch "http://" in den Browser tippen mussten, die Bedienungsfreundlichkeit steigert...
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March 15, 2010

Celebrities on Twitter

From a current presentation
See full slideset here.
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March 12, 2010

Will badges become one of the next big things?

I don't know if it is simply the picture or the kind of information, but i noticed that the frequent check-ins from Foursquare synchronized in Facebook started to annoy me (and others), while I enjoy the badges published in the same way. One reason may be that it is a more general and richer information about someone if he unlocked the "Bender Badge" or became "Mayor" of a certain location compared to the rather twitter-like realtime check-in at some bakery in some village. And although there is no reliable data, many people think that the badges are one main reason for Foursquare's rapid growth.

Foursquare is very secretive about how many badges there are and how to get them, but obviously, the system works for those who collect badges and, based on my experience, also for those who just read about it. Badges seem to be a beneficial mechanism for everyone involved, leading to experimental marketing approaches that seem to be very promising.
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March 10, 2010

The Facebook Imperative is simply true

Although it is a bit of a salespitch for a beta version of some salesforce.com extension, its chairman Marc Benioff discusses a simple question that many of us have probably had in mind as well:

"Why isn't all enterprise software like Facebook?"

This question is more than legitimate; it is more or less necessary. Facebook enables you to update your friends with any kind of relevant info: where you are, what you are up to, what interesting links you want to share, what you are reading etc. Transferring this from friends to colleagues and co-workers, it describes exactly what most companies do not achieve: a flow of information and knowledge sharing in realtime. The only thing missing would be a "documents pool" with some collaborative features (that we can find on Wave and Buzz).
So many companies spent a fortune on their intranets and on collaboration platforms, and i haven't seen a single one that really worked well (most intranets serve as a better phone directory). Being involved in many projects where teams are formed by employees and freelancers with different locations, a closed Facebook group under some goofy name would have served our purposes a lot better than the actual enterprise platforms we are forced to use. And even department heads or CEOs who complain they would have detached with their workforces because they would be too busy to conduct team meetings on a regular basis (etc.) would have a great opportunity with a Facebook-like, company-internal profile to share critical presentations, thoughts, inspirations and let every employee know what they are up to.
So here's two TechCrunch articles that are worth reading: Take your time for
this and that.

We can only wish that not only marketeers and PR guys ask how they can utilize social media. For internal communications, its tools and mechanics may even be more powerful.
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March 9, 2010

Celebrities in social media

My other presentations in this blog so far:
Web 2.0 and big corporations - Why doesn't it work (yet)? - A plea to let employees participate in social media for the good of the company.
Influence of social media on marketing communication - An overview (Q2/2009) of the deep impact social media has not only on online communication, but on the perception of a company and its communication as a whole.
New media ecosystems - Presentation that outlines strategic threats (an opportunities) with the more-and-more developing "closed" online content distribution approaches like app stores or e-book readers.
Quick guide on social media strategies - A selection of sample slides and a general description of what to consider when creating a social media strategy (not concept). Based on experiences with several clients.
Open letter to the film industry - A presentation designed for a speaker engagement to prove how the film industry ignores who pays the bills in the end.


THIS PRESENTATION
For an undisclosed prospect i am currently preparing a strategy on how to enter and utilize social media as a celebrity. As a by-product, some of the more general observations and findings are displayed in this presentation.


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March 8, 2010

Tagesaktueller Beitrag zum Begriff „tagesaktuell“

In einem aktuellen Projekt haben wir gerade das Thema des "Daily Reach“. Dabei geht es um eine High-Traffic-Webseite, bei welcher der Vermarkter nicht mehr nur monatlich auf die erzielten Nettoreichweiten schaut, sondern zunehmend kleinere Abstände analysiert. Das führt dahin, dass einzelne Traffic-Peaks nicht mehr dazu in der Lage sind, eine eventuell ansonsten trafficschwache Zeiteinheit zu kaschieren. Logisch: Wenn du an einem Tag 100 Millionen Visitor hast und an 29 anderen Tagen 0, sieht das Monatsergebnis noch immer gut aus. Als Werbekunde würde es mir aber reichen, nur an jenem einen Tag präsent zu sein. Tagesaktualität ist hier also eher eine neue Logik.
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Open Letter to the Film Industry

I am working on this theory that there are "because of" brands and services and the opposite to it, "in spite of" businesses. The film industry is one of the examples for an "in spite of"-business. Being a movie junkie, I keep buying their products, but not because of the way they present it. In fact, if there were any (legal) way to avoid it, we all should, because they keep annoying consumers and show a harsh disrespect for customers. If i wouldn't be so lazy, i would have become a pirate, probably. So this is just a good opportunity to vent in power point form .-)
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ZDF schaltet ab, und keiner merkt es

Letztens war ich bei einer Focus Gruppe, und eine 21jährige junge Frau brachte es auf den Punkt: "Im Fernsehen kenne ich mich schon gut aus, wenn's nicht grad 3Sat oder ARD ist". Kein Wunder, dass man dort über eine Verjüngung nachdenkt.

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March 7, 2010

What would you do when consumers bury your product?

A lot of my work is related to web monitoring - systematically analysing social media around a brand, product or topic (for the best guys in this field, click here). But what can you do with the findings? In most cases, the answer is simple: participate. Here is a nice example from... Microsoft (who would have thought that some years ago). 
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March 6, 2010

Cebit 92

Eines meiner Lieblingsthemen ist die Wahrnehmung von Zukunft in der Vergangenheit. Via macelodeon.de


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March 5, 2010

Never underestimate a geeks determination to go online

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Downhill

Zeitungen in Deutschland. Das ist alles so dramatisch, man versteht gar nicht, wieso man außer vereinzelten Paid-Content-Rufen und Beschwerden über Google nicht die wildesten Experimente sieht. Und ja, man versteht auch nicht, wie Executives auf Dienstreisen immer noch im Ritz Carlton und ähnlichen Herbergen absteigen.
Sehr lesenswert: http://aktuell.nationalatlas.de/


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March 4, 2010

Transparent markets

For over a decade we are discussing how markets are getting more and more transparent; that consumer knowledge would increase thanks to modern technologies and how companies would be forced to more reasonable pricing, cost/value relation etc. When asked for examples, we always referred to Amazon reviewsprice comparison platforms and similar stuff.
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Lobo bringt es auf den Punkt

Wo er recht hat, hat er recht. Und schön ausdrücken kann er es auch:


"Wie ich neulich auch schon auf Buzz schrieb, gibt es eine neue Social-Media-Informationsverkettungsqualität: Durch die 1000 Verknüpfungen dieser Networks untereinander hat man ja inzwischen Angst, dass man über das Posterous Bookmarklet aus Versehen Fan einer Gruppe auf Facebook wird und dann per Twitter Oauth ein Buzz mit einem Youtube-Clip eines automatisch abgefilmten PDFs mit der Liste der bisherigen Sexualpartner veröffentlicht wird oder so." 


Bei mir schwanken die Erlebnisse zwischen Ehrfurcht vor dem Wunder der Web-Magie und der steigenden Furcht, NDAs zu unterschreiben, weil man ja beim Powerpointen via Office Live, während man hier, da und dort eingeloggt ist, vielleicht gerade 500,000 Euro in den Wind schießt. 
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Nice one

Excellent presentation, both content- and design-wise. Unfortunately not mine, but definately worth sharing.
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Google to focus on mobile

"The Desktop is irrelevant within three years" - that's the tagline of a PC World Article, and the guy who said that is John Herlihy, Google vice-president of Global Ad Operations. The web's reactions, especially from guys who just bought a 3000€-desktop-gaming-machine, were harsh at best. 
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StudiVZ für deine Omma?

Verstörende Neuigkeiten in den internationalen Medien: Wie alle anderen ehemaligen lokalen Social-Network-Platzhirsche leidet auch StudiVZ unter der Facebook-Dominanz. Die Financial Times hat dazu in einem spannenden Artikel StudiVZ, Hyves (Niederlande), Tuenti (Spanien) und Skyrock (Frankreich) befragt. Da heißt es im Wortlaut: 
"Facebook is very cluttered," says Mr Riedl. "We try to keep our site very simple . . . [and] we have targeted women, and people who don't love technology." 
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March 3, 2010

Ever heard of DECE LLC?

Until early this year, i did not either. It is the - attention - Digital Entertainment Content Ecosystem (DECE) initiative. It promises to set a standard for digital media distribution, allowing us to buy any kind of content once, store it "in the cloud" and play it anywhere. 

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2 Cents zu Avatar

Sorry an alle, die vor Begeisterung gehirngewaschen aus dem Kino gekommen sind, nachdem sie Avatar gesehen haben. Toll fand ich eigentlich nur die Bilder. Und das Wissen um das, was man seit "Herr der Ringe" geahnt hat: Nichts ist mehr unverfilmbar. Das ist toll. 
Noch toller wäre es, wenn man, anstatt vier Jahre Phantasiesprachen zu entwerfen, sich auch darum kümmern würde, Geschichten zu erzählen, die dank dieser tollen technologischen Entwicklungen nicht nur erzählbar, sondern auch erzählenswert sind.
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March 2, 2010

Web 2.0 and corporations - why doesn't it work (yet)?

This is a presentation I held several times during a period of q3/2008 until approx q2/2009. Most companies approached me with an attitude that this "social media problem" could be solved by setting up a website, putting up a facebook fanpage, hiring an agency and done. I had to explain that social media's influence goes a lot deeper than being just another communication channel to distribute corporate messages. Without verbal speech, the presentation is less informative than live (which i can present between 45 and 120 min), but I think the major approach comes across well. This presentation was Slideshare's "Top Presentation of the Day".
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Der Extrablatt-Junge ruft nicht mehr

Hat jemand "State of Play" gesehen? Neben der Tatsache, dass es ein wirklich gut gemachter Thriller ist (Remake einer BBC Miniserie), thematisiert der Film nebenbei das Aufeinandertreffen von Online- und Offline-Journalismus. Oder anders gesagt: Spätestens beim (tollen) Abspann wird klar, dass es sich auch bei diesem Film eher um einen Abgesang auf eine sterbende Kulturtechnik handelt, bei der zwar Texte am Computer erstellt, dann aber Belichtungen produziert werden, Papier angekarrt werden muss, riesige Maschinen arbeiten, die das Papier bedrucken, welches im Anschluss geschnitten, sortiert, verpackt und mit LKWs durch die Gegend gefahren wird, in welcher wir wiederum zu vereinbarten Punkten (etwa Kiosks) gehen, um unser Stück dieses Papiers dann zu erwerben. Kein Wunder, dass die Nachricht, die dort steht, von uns schon x-fach gelesen, gehört, verlinkt, mit Bewegtbild angereichert wahrgenommen wurde:


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Internet stats

Just playing around with video embedding features of different sites.
This one is actually worth seeing, especially with regard to its half-life period.


JESS3 / The State of The Internet from Jesse Thomas on Vimeo.
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March 1, 2010

Quick guide on social media strategies

Creating social media strategies is a very young discipline and it is important to share learnings and experiences. I have developed several social media strategies for international corporations, and some methods and basic slides have proven to be successful and are displayed as examples; this presentation also illustrates my approach on introducing a social media strategy in big corporations.
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New media ecosystems

This presentation was initially developed for an innovation workshop with a large publishing house but applies to any content producer and distributor. It outlines a perspective on media business and helps to understand strategic risks and opportunities in tomorrow's, non-physical content business. With verbal presentation, it gets richer and more powerful and can be held in between 45 and 90 minutes.
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Influence of social media on marketing communication

This presentation explains the basic and fundamental mechanics of social media and their -still underestimated- influence on marketing communication as a whole. It dates back to q2/2009. This presentation has been chosen from slideshare.net to be featured at their homepage.
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