Technology is our friend: May 2010
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May 31, 2010

Mal halbprivat: Sharing is caring

Spätestens ab Beginn der Pubertät organisiert man sich in Cliquen. Einer der wenigen, aber ultrafesten Klebstoffe meiner ersten echten Clique war der Soul- und Funk-Sound der 70er und 80er Jahre. Damals. Als Musik nur auf physischen Tonträgern verfügbar war. Eine der größten Legenden, der rarsten Maxi-Singles, die Phantasiepreise auf Plattenbörsen erzielte und wegen der ich unzählige Flohmarktkisten durchwühlte, war das von Barry White produzierte „High Steppin‘“ vom „Love Unlimited Orchestra“. Wer es als schnödes Bootleg, als „illegale“ Nachpressung besaß, galt bereits als Held. Das Album hätte schon aristokratischen Status garantiert, und eine Maxi-Single in „Mint Condition“ wäre in unseren Kreisen nicht nur finanziell wertvoll, sondern vor allen Dingen sozial von unschätzbarem Wert gewesen. Ich hatte dieses Lied lange Zeit nur als Aufnahme auf einer Kassette, die ich einem DJ/Plattenhändler beim „Record Prince“ in Bielefeld-Gadderbaum abschwatzen konnte. Danach besaß ich eines dieser Bootlegs, und Jahre später, als Student, kaufte ich mir das Album auf einer Plattenbörse für vergleichsweise entspannte 30 DM. Die originale Maxi-Single habe ich bis heute nicht einmal in der Hand gehalten. Aber heutzutage, wo Musik vor allen Dingen digital vorliegt, muss man nur den Titel bei Youtube eingeben und findet verschiedenste Uploads davon - wundervoll!
Menschen machen sich die Mühe, diese Titel mit anderen zu teilen. Einige tun dies aus wirtschaftlichem Interesse, um als DJs oder Veranstalter einen Namen zu erlangen; andere wiederum aus Spaß an der Freude. Was aber immer hängenbleibt, ist „der Tippgeber“, der „Recommender“, der „Aufspürer“. Heute geht es nicht darum, den Titel als Material zu besitzen, sondern darum, ihn im Web aufzuspüren und ihn anderen verfügbar zu machen. Wenn jeder auf Millionen von Songs zugreifen kannst, zeigst Du Deine Kennerschaft nicht mehr mit Deinem Plattenregal, sondern mit den Links, die Du bei Facebook postest oder versendest. Sharing wird zur Selbstdarstellung, und das ist gut so, denn es bringt Menschen dazu, Videos von Live-Auftritten zu machen, im Zweifel sogar zurechtzuschneiden und online zu stellen – damit wir, die unbestimmten anderen, sie aufspüren und wiederum anderen vorzeigen können.
Der alte Spruch, den ich in meiner Jugend oft gehört habe, dass es in Zukunft nicht mehr darauf ankäme, Dinge zu wissen, sondern nur darauf, zu wissen, wo die Dinge verzeichnet sind, ist wahr geworden und hat sich auch auf Material übertragen, auf dem Medien früher gespeichert wurden. Heute geht es nicht mehr darum, eine Schallplatte oder eine CD zu besitzen, sondern die Titel verfügbar zu haben. ...

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May 28, 2010

What Facebook and Twitter do: redefine "NEW"

This graph shows a comparison of 2008 and 2010: the share of clicks a Youtube-video reached after how many days.


The change does not look spectacular, but that is just a matter of perspective which I tried to visualize in the graph below:

The half-life of a Youtube-video is now 6 days, meaning that it reaches 50% of its views after its first 6 days on the site. Back in 2008 (feels like ages), this was 14 days - more than double. This is a dramatic change, and the chart (I usually love "SAI chart oft the day") does not really express that.



Maybe this shows a bit clearer how radical and far-reaching this development is:



















For both milesstones, 50% and 75% of clicks reached, the time is less than half of what it used to be in 2008 - just two years ago. This might be influenced by Youtube interface changes, but the main reason obviously lies in sharing and embedding.
In 2008, when Facebook was not even half as big as today, you would send an email with a link to Youtube to your friends. Or, if you were an HTML wizard, you would embed it on your MySpace site. Now that grannys can embed video and everybody and their mother use Facebook, things have accelerated dramatically. Just see how much Youtube-content is shared in social networks:













What can we learn form that?

1. The easier something is, the more people do it - for example sharing and embedding videos.

2. "NEW" is redefined in a more strict way. Nowadays, a 20-day-old Youtube-video is way older than two years ago.

3. News distribution from user to user gains importance, which means that a more spectacular (and more entertaining) message is key to generate eyeballs (we need a currency for that, like a "share-worthiness").

4. As "uncool" as it may seem, a brand that would use a proprietary player on its site out of vanity instead of embedding a share-able Youtube-video acts ... wrong.

5. This trend will continue, so a brand better a) builds social media relations, b) gets quick in producing and publishing video and c) better monitors the web daily - if videos spread faster and faster, this will also apply to videos that can embarrass or damage a brand, and before you know it, some 20 million people might have seen it.

Source: The "SAI Chart of the day". I strongly recommend their daily newsletter.
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May 24, 2010

Donations 2.0 from a user point of view

I donated another 10 Bucks for Haiti today. Yes, they still need money. Haven’t heard anything from there for the last months, and it was not a TV show or print ad that made me do it, but a high degree of digital integration. That’s how it goes nowadays... checking my daily Conan O'Brien tweet:













So it was fun and not philanthropy that got me there. And, of course, I clicked the link. Again, for fun, to see the "TV props" announced.















How cool is that? Robert DeNiro telling Ashton Kutcher to re-tweet it....
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Another small step

Our Kids may laugh at that thing somewhen in the future, i think it's fascinating.
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May 21, 2010

Hallo Nike, das hast Du wirklich schön gemacht.

ATL muss ja noch lange nicht "tot" sein, nur weil das Web alles wegfegt. Und außerdem muss ein Video noch lange nicht ATL sein, denn mit Ausnahme von - vielleicht - ganz wenigen Kino-Buchungen wird man wohl kaum massenhaft 3-Minuten-Formate im TV buchen. Eher landes-spezifische 30-Sekünder. Das hier ist ein großes Stück Advertising, ob nun alter oder neuer Schule, ist letztlich auch völlig egal. Ein eindeutiger Hall-of-Famer.

Nachtrag: Was Du natürlich wieder besonders doof gemacht hast, liebes Superduper-Marketing, ist, dass das Video nicht mehr bei Vimeo zu sehen sein soll. Schadet ja sicher deiner Brand extrem, wenn möglichst viele Leute das auf möglichst vielen Video-Seiten schauen, gell, Nike?

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May 20, 2010

Quit bitching over FB's privacy issues

This "15 minutes of fame thing"... brings the bad sides of fame, too. Most people I know who are whining about FB's privacy policy are the first to share links to paparazzi snapshots of some celeb accidentally showing off something very private.

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May 16, 2010

What Facebook needs next: A solution for the “Too Many Friends-Problem“

Twitter was really great. When I followed 60, 70 people I could keep up with their tweets. Then it became stress, and now I am “following” 555 people, brands, whatevers, and I don’t really care about what they are writing. I catch some tweets by random when I go to the site. Instead, I bookmarked 20 or so twitter accounts that I am really interested in and I visit their sites, old school, opening 20 tabs with domains twitter.com/xyz. I sure don’t want to miss my daily Conan O’Brien tweet, but overall, Twitter became less a social network and more like a “phonebook of customer service sites” to me. When I want quick answers, I don't email. I send tweets. And that's about it.

I am scared that something like that could happen to my Facebook as well. Facebook is easier to manage, and when I am offline for a day, the “top news” help me to at least catch some of the important stuff that happened while I was gone. But recently I started to miss posts that would have been really relevant to me.
The algorithm for “top news” seems to incorporate how often you liked something, how many messages you sent to a person, how many comments were written to a post etc. – but from my point of view, it still is insufficient. There are people that i see frequently, in real life. So i don't send them too many messages on Facebook. Still, I want to read what they are posting, but Facebook's algorythm won't know that. I see it when I enter Facebook via my mobile browser or an app – there is stuff that was kept from me on my desktop PC for whichever reason. Yes, you can highlight certain users in your news feed options, and yes, you can assemble “lists” and then see updates from list members only, but still: There is a point where you can have too many friends and it becomes impossible to follow everything that they publish. This point may vary from person to person. 
For one person, it may be easy to follow 800 people, others may feel stress when more than 60 friends start to post stuff frequently. This can become a serious problem for Facebook's growth: My latest information states an average amount of 130 friends per user. This number is of course kept small by all the new members that would have less than 50 friends for a period of time. But everyone who stays longer within Facebook gains friends; a lot of friends. My estimate, looking at some of my friends’ profiles, is an annual average growth of at least 15-20%. So it is just a matter of time until everyone hits that “too many friends”-point and then uses the site to publish, but not anymore to really receive information.... 


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May 15, 2010

May 12, 2010

Android cars will make Apple open up or introduce a new, eye-level style of partnerships


Yesterday it became apparent that GM will obviously manufacture cars that run Android for in-car-use. The first Android car, the Roewe 350 (left), will debut next month at the Beijing Auto Show. And all car manufacturers will have an eye on it.
Of course, it is not the car itself that will make Apple open its OS for other manufacturers from different industries. But the fact that you can theoretically use Android for anything, a fridge, a hard disk recorder, an mp3 player, a digital camera or, more realistically, a car or a television, drastically shows that one single company, be it even as mighty, innovative and (quote Steve) amazing, incredible, great and awesome as Apple, cannot compete with simply the rest of the world if it wants to keep control over apps, hardware and OS in one hand.
What are the ingredients for a really successful (mobile) device-OS? First and foremost, making things work – enabling devices to connect to the web or with each other, enabling devices to run applications, facilitating functionality. Then, of course, offer a user interface that is not only easy but also fun to use. And that easily synchronizes data with other devices, for example our PCs or Macs that still are the backbone of our personal digital infrastructure. In this department, Apple’s OS is the clear leader. But we can assume that this is something that even HP with WebOS and Nokia (someday with Symbian or some other software) will achieve, and Windows 7/WindowsPhone 7, RIM and Android have achieved already - to an extent that is not brilliant, but sufficient. Maybe not as sexy as Apple, not as user friendly as Apple, but the job gets done -  and the troubles start: To be successful on the long run, there are two critical mass factors to be considered:
  • A critical mass of apps and functionalities that of course also depend on the variety of devices I can use with a deviceOS
  • A critical mass of consumers for whom apps and devices are designed 
On both ends, scale does matter. The more devices come with Android, the more reach on the consumer side will be achieved ...
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May 6, 2010

Advertising Market

A really interesting presentation... and as for ad agencies... where is their strategic asset in the value chain?

Since the embedded presentation caused problems in IE and Chrome, please follow this link:
http://www.slideshare.net/tkawaja/terence-kawajas-iab-networks-and-exchanges-keynote
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May 2, 2010

Journalismus 2.0 ist nicht nur Bloggerei (denn bloggen kann ich auch)

Die Digitalisierung nimmt ihren Einfluss in allen Branchen, besonders schnell und auffallend dort, wo Produkte non-physischer Natur sind. Im Fall des Journalismus ist das eine Art „ewiges Thema“: Der Wegfall von Material, um Inhalt langlebig zu machen, also bei Zeitungen und Magazinen der Verzicht auf Papier, der auf Preis- und Vertriebsmodelle radikale Auswirkungen hat. Darüber wird von Journalisten gerne und viel spekuliert, meist mit einer tiefgreifenden Skepsis, wie sich Qualitätsjournalismus denn dann finanzieren lassen solle, wenn wir alle nicht mehr zum Kiosk gingen und täglich einen Euro für ein Blatt spendeten. Allerdings glaube ich, dass diese Sicht sehr eindimensional und ein bisschen kurz gegriffen ist:

Die Digitalisierung der Welt als ihr nächster, alles verändernder Schritt nach der Industrialisierung bewirkt natürlich auch im Journalismus weit mehr als "nur" die Veränderung von Vertriebswegen oder Abrechnungsmodellen – und in anderen Branchen sehen die Journalisten das auch. Da gibt es etwa auch den Produktionsprozess als solchen, das Produkt in seinen Eigenschaften (z.B. im Grad seiner Vernetzung) und die Transparenz der einzelnen Unternehmen sowie des gesamten Marktes - alles von der zunehmenden Digitalisierung beeinflusst.
In der Automobilindustrie, das Paradebeispiel einer Branche, die von non-physischen Produkten so weit entfernt ist wie Rupert Murdoch von einer sinnvollen Haltung gegenüber Google, sind Bestellung und Produktion digital miteinander vernetzt, um den Fertigungsprozess schneller und näher am Kunden zu gestalten; die Produkte selbst verändern sich ebenfalls – Ford bringt im nächsten Jahr Autos, die Android und Blackberry Apps verwenden. Hinzu kommen eine Globalisierung des Wettbewerbs, die Verkürzung von Produktlebenszyklen durch höhere Innovationsraten, die Transparenz von Märkten etwa im Preis- und Leistungsvergleich sowie die immer höhere Bedeutung von Kommunikation unter Verbrauchern – und der direkte Kontakt mit Verbrauchern ohne Zwischenstufen wie Medien oder Händler, wie hier bei Toyota oder seit wenigen Jahren mit viel Enthusiasmus bei Ford.

Warum sollten diese Effekte der Digitalisierung gerade vor dem Journalismus halt machen? In ihrem eigenen Produktionsprozess verwenden Journalisten Social Media zunehmend als Recherche-Fläche. Ihre Artikel können verglichen, cross-verlinkt und ...
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