Technology is our friend: September 2010
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September 21, 2010

Und Foursquare macht auch langsam ernst. Gaaaaaaaanz langsam, aber immerhin!

Wer sich fragt, wohin Foursquare eigentlich will und ob die Reise Twitter-mäßig ein paar Jahre ganz ohne Geschäftsmodell weitergeht, der kann sich zwei Anwendungen ansehen, die vor kurzem "live" gegangen sind und die meines Erachtens schon in eine eindeutige Richtung weisen. Eine davon halte ich für richtig smart und aus meiner Sicht riecht alles danach, als ob Foursquare einfach auch nur ein paar Krümel aus dem Google-Kuchen mitnehmen will. Und weil dieser Kuchen a) riesig groß ist und b) ständig wächst, kann man mit ein paar Krümeln durchaus eine Art Imperium aufbauen.

Fangen wir mit der Unspektakuläreren der beiden Neuerungen an: Der Suche. Foursquare hat die Suchseite ein bisschen gerade gerückt und vor allem die Eingabe einer Stadt ermöglicht, unabhängig davon, ob man sich dort befindet oder das so einstellen will. Hallo Qype, hallo Gelbe Seiten, hallo meineStadt, willkommen in Foursquare’s Welt.




Interessant sind die Suchergebnisse mit den Tabs "Venues, Tips, People, Tags". Wenn 4sq auch in Deutschland weiter so wächst, wie es derzeit den Anschein hat, wird man unter „Tips“ und „People“ spannende Dinge finden können – die soziale Variante lokaler Verzeichnisse eben.








Nicht, dass es so etwas nicht schon gäbe, aber mit eigenem 4sq-Freundesnetzwerk, Seamless Twitter- und FB-Integration und App-getriebener Nutzung kann es sein, dass hier die rechte Überholspur für lokale Verzeichnisse aufgemacht wird.
Die mit Abstand spannendere Neuerung ist allerdings der für mein Verständnis sehr smoothe „Add to Foursquare“-Button. Bei jedweder Location – natürlich mehrheitlich für die jeweiligen Locationbetreiber, aber durchaus auch für "Fans" gedacht – kann man nun einen Embed-Code unter dem Namen „Add to Foursquare“ aufrufen und den Button auf seiner Homepage oder etwa in seinem Blog integrieren.
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New Goldmine: Stream Filtering. My6Sense.

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September 20, 2010

How frustrating ...

... must this be for the at least 500+ people in each of those companies who warned from the very beginning not to sell out the whole value chain, years ago (including me .-). Check this quote from MobileCrunch:

"French newspaper Le Figaro has reported that Stephane Richard, chief executive officer of France Telecom-Orange, has invited the heads of Deutsche Telekom, Telefonica and Vodafone to discuss the possible creation of a common platform for mobile devices. The talks, which are scheduled to take place October 8th in Paris, are motivated by a view that Apple’s iOS and Google’s Android operating systems have become a “Trojan horse” for these companies to establish their own relationships with mobile customers, reducing the significance of the operators in the value chain."


By the way: I don't have words nor an analogy to describe how shockingly dumb that phrasing as a "trojan horse" appears to be. That would imply that "the horse" came disguised, appearing to serve a totally different purpose than establishing customer relationships. And that carriers admit that they did not see it coming. Come on.





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September 17, 2010

Das „neue Twitter“ macht es noch schwieriger, eine Brand Homepage zu unterschätzen. Oder Feeds zu überschätzen.

Vieles aus diesem Beitrag habe ich auf Englisch bereits vor ein paar Tagen hier veröffentlicht. Weil aber das „neue Twitter“, die wohl größte Weiterentwicklung seit Launch des Dienstes, weiter Wasser auf diese Mühle schüttet, macht es Sinn, den Beitrag ein wenig weiterzuspinnen, dieses Mal auf Deutsch. Grundgedanke ist es, dass sich die Verbreitung von Content grundsätzlich im Web, insbesondere durch Facebook und Twitter, massiv gewandelt hat. Es ist nunmehr nahezu irrelevant, WO ein Content originär erschienen ist; dafür ist es von extremer Bedeutung, ob er es in hinreichend viele Newsfeeds der Teilnehmer dieser beiden dominierenden sozialen Netzwerke schafft. Das „neue Twitter“ wird jetzt, ganz ähnlich wie bei Facebook, das Einbetten von Videos und Bildern unterstützen – und wird damit zu einem echten, erwachsenen sozialen Netzwerk. Wurde vor 18 Monaten noch das Redesign von Facebook als „Twitterification“ beschrieben, so spricht man heute von einer „Facebookisierung“ von Twitter. (Das Video hier lohnt sich übrigens ab Minute 1:10)


Die ersten Screenshots – ich selbst habe das neue Twitter jedenfalls im angekündigten „Stück-für-Stück-Rollout“ noch nicht bekommen – zeigen sehr gut, dass Inhalte nun direkt innerhalb Twitter konsumiert werden können (kein Wunder, dass man auch an Aufenthaltsdauer der Besucher interessiert ist, wenn man ein letztendlich doch werbebasiertes Geschäftsmodell hat). In unserem Zusammenhang wichtig ist, dass wir neben Facebook nun einen weiteren „Superfeed“ haben, den wir uns individuell zusammenstellen können, und der uns alles Relevante automatisch zuspielt, selbst aus dem hintersten Winkel und dem längsten Longtail des Internets. Hier bekommen wir das, was wir nicht explizit suchen – denn hier entsteht wahrscheinliche und unerwartete Relevanz, während die Suche bei Google oder Bing eher erwartete Relevanz als Ergebnis eines intentionalen Vorgangs erzeugt. Die Wahrscheinlichkeit, das mehrheitlich Relevantes in einem Feed ist, bestimmt sich durch unsere „Feed-Quellen“: Das sind zum einen sicher Freunde, Bekannte, Partner und Kollegen, die das ja nicht wären, wenn sie aus völlig anderen Lebenswelten kämen, und auf der anderen Seite News-Portale, Marken, Prominente, Initiativen und andere Content-Produzenten, denen wir uns verbunden fühlen. Insbesondere die erste Gruppe der einzelnen Personen tritt neben der Produktion von Status Updates („Frühstücke gerade Clown“) sehr stark als Distributor von Content auf.

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September 16, 2010

Will new IE9 start a comeback?

Since Internet Explorer 9 has been released today and personally I find it quick, slick and smart, I wonder if Microsoft will be able to get back market share - qualitative market share with the internet-savvy. I thought it would be interesting to check on the browser share on this site and see - in a year or so - if something has changed. According to Wikipedia, the browser share worldwide in August 2010 looks like this:






















Internet Explorer leads (probably many IE6 and IE7 versions out there), followed by Firefox. All others are minor matters. Now, on THIS specific site here, the browser shares are as follows:















Firefox and Chrome are the big two. Safari is closing in. And the "minor  matters" start with Internet Explorer. I hope I will remember to check back on these figures in a year, keen to see if anything significant will have happened.
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September 15, 2010

Why Google will succeed with GoogleMe or pay any price for a huge network

Very interesting presentation. A few years ago, I spent a lot of time trying to explain the "network effect" to a trillion people in Bonn and Berlin, with very limited success which was literally frustrating. Should have brought this guy in instead... or at least use his slides (Ok, the deck is from 2009).


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Very seldomly these freakish graphs from bizarre business plans actually come true

unfortunately, in most cases, in other businesses. Like Twitter.

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September 14, 2010

HAPPY BIRTHDAY, SUPER MARIO

Besides the Commodore 64, I don't think there is anything more symbolic for my generation and its relation to electronics than "Super Mario" himself. On September 13, 1985, the first "Super Mario Brothers" game was introduced in Japan. Super Mario taught us that it is not the looks nor the preconditions that will bring us to the princess, a metaphor for success in any part of our lives, it's the heart. Happy Birthday, Mario.

There's a thousand reasons why you have to love Mario, but if you're interested, you will find my top 10 below.
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September 7, 2010

List vs. Feed: Changes in content distribution or why I don’t think that Apple's “Ping” is meant to be a real social network

I have written a bunch of blog articles on Homepages vs. Facebook Sites (like this one in German), on news distribution via Facebook and Twitter, an overflowing news feed on Facebook and related topics. The background is that content distribution has changed dramatically in the last few years. No matter if you are a news site, a TV station or simply a brand that communicates about its services or products, getting people to actually notice and perceive your messages has become complicated. Only a few years ago, you would work on your homepage on the one hand and spend advertising and search engine money to get people to your site. There, your information would be published and perceived. Nowadays, an information might be published somewhere in the web originally, but it is not bound to its place of origin. You would find pieces of content embedded, copied and duplicated at many other web locations. Additionally, there are thousands and thousands of ways to get to these contents. News feeds – filled by friends, not by editors – account for a growing share of traffic. 

















Most (news) sites I examined in a recent research listed Facebook as their traffic source #2 behind Google, with a constantly growing share since the universal like button has been introduced. With all social networks combined, like Twitter and some local networks in the respective markets, many sites got more traffic from friend recommendations than from search engines, and other sources see an even more radical pace in this development like the chart above from Compete. 
This becomes very clear with viral phenomenons like the exceptional tipp-ex hunter-bear-story.

















As of Sept 7, 1p.m., the Youtube video reached 3.1mn views. And was recommended over 308.000 times on Facebook. A rough 1 to 10 ratio if all traffic came from Facebook. But note: We are not talking about viral content only, but also about “normal” web content: brand messages, news, videos, even products.
And of course this blog article, that would have been read 10 times less if the link was not published on Facebook and Twitter.

This content, like many others, is distributed user- and recommendation driven, while “traditional” content distribution is conducted “list driven”: it is published somewhere in the web, placed at a certain location defined by a navigation and therefore “listed”, just like it is listed in search results. Search is used intentionally, while content in feeds comes without our explicit activity (besides adding a “source”, mostly friends, to our news feeds). While lists may be good to make content accessible that is searched for, the feed-oriented, social content distribution adds the unexpected component: accidental relevance. The social graph integration on amazon.com is a good example of using both ways: a huge, google-optimized navigation and a site-internal search engine on the one hand, user recommendations and feed integration on the other hand.


This means that the importance of a location where something – a news story, a blog post, a product offer, a brand message – is published loses in importance; the presence in a feed gains importance. 



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