Technology is our friend: December 2010
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December 17, 2010

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December 16, 2010

My personal 2010 roundup: The top 10 developments

Year-end, time for rankings, forecasts and summaries. Here is my personal 2010 roundup with the most significant developments of this past year. Please note that the order of appearance is rather accidental, just writing it down while thinking.

      Facebook dominance continues                  

http://www.facebook.com/note.php?note_id=469716398919&id=9445547199



In 2009, I heard many doubtful voices with regards to Facebook in talks with corporations. “We lived well without MySpace, we will not need Facebook”, “Let’s see if it works here in Germany, too...” and such – these times are over. Yes, there is VKontakte in Russia, yes, there is Orkut in Brazil, but Hives, Tuenti and all these other local "incumbent" social networks failed to stand up to Facebook in Europe. In my eyes, besides many other reasons, Facebook’s news feed that makes bits of content portable, curated by friends and not by editors, is one still underestimated reason for this.


       Facebook’s plan to take over the web works                  

250 million users have engaged with Facebook in 2010 – outside Facebook's domain. This is impressive because it is close to half of all their users. They shared, clicked the like button or connected through Facebook’s ID product (and yes, you are cordially invited to click the "like" button on the top right of this page, too). Personally I think that Facebook’s strategic angle on this is adding “data portability” to content portability of the news feed. With Facebook Connect, I can virtually bring my friends to another site and make it - all of a sudden - a social experience. As Zuckerberg says: In future, all websites will be built around people. And Facebook will have a hand in that. To learn more about their strategy, watch this great talk with MZ.





       Location had its breakthrough in 2010                  

Not only Foursquare and Gowalla, Qype and Google Places, but also Facebook Places gave location its great breakthrough in 2010. Even if the usage stats are still quite low (Foursquare as the leader has just 5 million users, worldwide), nearly every web-savvy user at least knows what it is and has heard about location-based services that are accessible over smartphones. There’s a lot to come, but the foundation was layed in 2010. Both in awareness for the services as well as in amount of GPS-connected devices in consumer hands.
http://electronics.howstuffworks.com/gadgets/travel/gps3.htm






      Daily deals conquer the web                  

Insane numbers here. Groupon turning down a 6 billion dollar offer and everyone fully understands. Communication has become a lot faster during the past 2 or 3 years. A 2010 Youtube video only needs nearly half the time to reach 50% of its views compared to – 2008. That’s massive. And one explanation why Groupon and other services are so successful with their daily rhythm of offers.
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December 12, 2010

December 6, 2010

Interesting talk

It is hard to get video views with your talk from a summit that features Eric Schmidt, Zuckerberg and other heavyweights. But this one deserves a lot more than just a thousand views, so I do my share and promote it here.

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December 5, 2010

Wissen ist Macht - ein paar Gedanken zu Wikileaks

Der Philosoph Francis Bacon erkannte im siebzehnten Jahrhundert mit dem Satz „For all knowledge is power“ den direkten Zusammenhang zwischen Wissen und Macht. Gleichzeitig legen moderne Demokratien in ihren Verfassungen fest, dass „alle Macht vom Volke ausgeht“ – in diesem Satz steht das Prinzip der Volkssouveränität festgeschrieben, die in der deutschen Verfassung als "Alle Staatsgewalt geht vom Volke aus" formuliert ist. Die Schlussfolgerung, dass „das Volk“ daher „alles wissen“ müsse, ist natürlich unzulässig: Niemand kann bei klarem Kopf derartiges fordern. Vor ein paar Jahren war dieser ganze Themenkomplex auch noch kein öffentliches Thema – selbst nicht, als Scheinplebiszite durchgeführt wurden, die dann von den Machthabern geflissentlich ignoriert wurden, weil keine Weisung an deren Ergebnisse gebunden ist (Hallo Hamburg!).


Bild: http://www.cellphones.ca/news/post004155/

Das große Verdienst von Wikileaks ist nicht die „Enthüllung“ geheimer Dokumente, sondern das steigende Bewusstsein dafür, dass das Verhältnis von Wissen, Macht, Volk und gewählten Volksvertretern neu diskutiert werden muss. Unabhängig davon, wie wichtig oder unwichtig, sinnig oder unsinnig die Veröffentlichung diplomatischer Dokumente ist, stellt sich nicht die Frage, ob man pro oder contra Wikileaks ist – es stellt sich die Frage, zu wieviel der Vorgänge in Regierungen und zwischen Staaten ein Volk bzw. im gleichen Atemzug die Weltöffentlichkeit Zugang haben sollte oder nicht. Im Falle eines Hubschrauberangriffs, bei dem gezielt und unter Anfeuerungen Zivilisten und Journalisten über den Haufen geschossen werden, ist meine persönliche Meinung klar; dass in der Konsequenz der Beschaffer des entsprechenden Videos, nicht aber die Schützen vor einem Gericht im selbsternannt freiesten Land der Welt stehen, zeigt auch, dass die Macht solcher Veröffentlichungen durchaus begrenzt ist.

Die Reaktionen derjenigen, die potenziell zu verlieren haben – nämlich ihren exklusiven Zugang zu Wissen – erinnert dabei ein bisschen an die Musikindustrie zur Jahrtausendwende: "Vielleicht geht das ja vorüber, wenn man es verbietet". Paypal nimmt keine Gelder mehr für Wikileaks an; Amazon wirft es von seinen Servern. Beides ganz sicher ganz selbstbestimmt, demokratisch und ohne politischen Druck, den wir bei Russland, Iran, China und anderen Staaten immer so gern anprangern.

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December 3, 2010